Olbrzymia szachownica w przedszkolu

Szachy Pilzno

Dzieci z Przedszkola Publicznego w Pilźnie będą uczyć się i trenować grę w szachy w ogrodzie, gdzie powstała duża szachownica z figurami. - Dziękujemy burmistrz Pilzna Ewie Gołębiowskiej za pomoc w organizacji zajęć szachowych, Bogumile Mirowskiej - prezes Klubu Szachowego „Hetman” za wsparcie merytoryczne, Barbarze Godawskiej za dofinansowanie zakupu szachów ogrodowych oraz za coroczne wspieranie naszych szachowych działań - mówi Halina Piątek, dyrektor przedszkola w Pilźnie.

W przedszkolu od lat działa Klub Szachowy „Skoczki”, w którym chętne dzieci uczą się od podstaw zasad gry w szachy. Można stwierdzić, że przedszkole stało się kolebką przyszłych mistrzów szachowych zrzeszonych w Gminnym Klubie Szachowym Hetman w Pilźnie - to absolwenci placówki w większości zdobywają najwyższe laury.

- Szachy to niewątpliwie jedna z gier, która w ostatnim czasie naprawdę wraca do łask. Rozgrywki na szachownicy wymagają wiele sprytu i doskonale ćwiczą pamięć. Poprzez realizację programu autorskiego „Gramy w szachy”  chcemy od najmłodszych lat wzbudzić u dzieci zainteresowanie tą ciekawą grą. Może spowoduje to, że czasem zamienią tablet i komputer na szachownicę - dodaje Halina Piątek.

Dlaczego pilźnieńskie przedszkole stawia na szachy?

Uczą logicznego myślenia – szachy wspierają rozwój logicznego myślenia. Wyostrzają zmysł obserwacji i uczą przewidywania sytuacji na szachownicy, kształtują koordynację wzrokowo – ruchową.

Nauka konsekwencji – każdy ruch w tej dyscyplinie musi być przemyślany. Żadna rozgrywka nie wygląda tak samo – gracz musi na bieżąco reagować na ruchy wykonywane przez przeciwnika. Grając w szachy dzieci uczą się, że każda podjęta przez nie decyzja ma swoje konsekwencje – może przybliżyć do upragnionego zwycięstwa, ale może także doprowadzić do ostatecznej klęski. Za pomocą szachownicy uczą się planowania i podążania do określonego celu.

Uczą rozwiązywania problemów – na szachownicy może zdarzyć się wiele trudnych sytuacji, których nie sposób przewidzieć. Rozwiązując je dziecko uczy się analitycznego myślenia i oceniania sytuacji. Ćwiczy też umiejętność podejmowania decyzji i radzenia sobie z niepowodzeniami.

Szachy rozwijają zainteresowania – nowa dla dzieci dyscyplina, jaką są szachy na początku wzbudza ciekawość u dzieci. Kto wie, może zainteresowania z przedszkola przeniosą się na „dorosłe” hobby absolwenta przedszkola?

Uczą cierpliwości i rozwijają kreatywność – szachy to gra dla cierpliwych. Uczą determinacji – dopiero po wielu godzinach spędzonych nad szachownicą można pokonać doświadczonego gracza. W ten sposób dziecko uczy się, że dzięki ciężkiej pracy można naprawdę wiele osiągnąć. Kilkulatki, które grają w szachy są bardziej systematyczne i zaangażowane. Dzięki grze w szachy dzieci rozwijają wyobraźnię – w tej dyscyplinie kreatywność i reakcja na zmieniające się sytuacje na szachownicy jest bardzo ważna.

Poprawiają wyniki w nauce – co ciekawe, dzieci, które regularnie grają w szachy nie tylko rozwijają swoje zdolności matematyczne, ale także i umiejętności czytelnicze. To przekłada się na ich wyniki w nauce już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Kilkulatki uczą się rozpoznawania prawej i lewej strony oraz zwiększają swój zasób słów – posługują się symbolami szachowymi i uczą się tzw. „języka szachowego”.

Wzmacniają poczucie własnej wartości – gra w szachy sprawia, że dzieci stają się odważniejsze i bardziej pewne siebie.

 

Zajęcia w przedszkolu mają formę zabawy – inspirujmy dzieci, dajmy im możliwość wyboru, nie przymuszajmy dzieci do gry w szachy – to jest ich wybór. W przedszkolu organizowane są prawdziwe rozgrywki podczas których dzieci mogą sprawdzić swoje umiejętności.